Wat zijn mijn leidende principes? Met die vraag liep ik zelf een tijd rond. Het is zoveel makkelijker om teams en trainingsdeelnemers te begeleiden hierin dan om ze van mezelf te vinden. Maar het is gelukt en ze geven mij houvast wanneer ik keuzes moet maken of als ik moet uitleggen wat ik nou precies doe.

Wat zijn die leidende principes? Het is het antwoord op de vraag wie je bent voor je klant. Dus niet wat je doet of hoe je dat doet voor je klant. Het is niet iets wat je bedenkt want ze zijn er gewoon. Je vindt je leidende principes door in de schoenen van je klant te gaan staan en je af te vragen: ‘Wat beteken ik hier?’ Zo kwam ik bijvoorbeeld tot de ontdekking dat ik ‘licht maak’ voor mijn klanten. Zo ben ik op de naam Lumos gekomen. Een naam die aansluit bij mijn eigen leidende principes.

Jouw leidende principes ontdekken – of van je team, je organisatie of bedrijf – is heel prettig. Het geeft de mogelijkheid om steeds meer in lijn met dat wat er toch al is, je werk te doen. Jezelf of je organisatie ‘oplijnen’ met je leidende principes maakt dat klanten kunnen voelen dat het klopt. Dat het congruent is.

Begin met jezelf in de schoenen van je klant te zetten. Kijk eens door de ogen van je (interne) klant naar jezelf of je team. Wat beteken je voor die klant? Wat bied jij dat meer is dan alleen je dienst of je product? Wat bied jij dat uniek is voor jou of je team? Het makkelijkst is als je dit met zijn tweeën doet. En ga niet meteen akkoord met het eerste antwoord. Vraag door. Zo kom je uiteindelijk bij een antwoord dat voelbaar raakt.

Laat je me weten wat je ontdekt? 

(Foto van Unsplash @MoodyWalk)

Leidende principes