Wat zijn mijn leidende principes? Met die vraag loop ik zelf al een tijdje rond. Het is zoveel makkelijker om teams en trainingsdeelnemers te begeleiden hierin dan om ze van mezelf te vinden. Ik heb er, denk ik, twee gevonden maar ideaal gezien zou ik er drie hebben. En ik kom er niet uit.

Wat zijn leidende principes? Het is het antwoord op de vraag wie je bent voor je klant. Dus niet wat je doet of hoe je dat doet voor je klant. Het is niet iets wat je bedenkt want ze zijn er gewoon. Je vindt je leidende principes door in de schoenen van je klant te gaan staan en je af te vragen: ‘Wat beteken ik hier?’ Zo kwam ik tot de ontdekking dat ik een ‘Vrijplaats’ ben voor mijn klanten. Een plek zonder oordeel.

Je leidende principes ontdekken – of van je team, je organisatie of bedrijf – is heel prettig. Het geeft de mogelijkheid om steeds meer in lijn met dat wat er toch al is je werk te doen. Jezelf of je organisatie ‘oplijnen’ met je leidende principes maakt dat klanten kunnen voelen dat het klopt. Dat het congruent is.

En nou ben ik aan het broeden op een nieuwe naam voor mijn bedrijf. Hoe mooi zou het zijn als ik dan de naam op mijn leidende principes kan laten aansluiten? Als jij als klant nou input voor me hebt, dan hoor ik het super graag! Want jij weet al wat ik voor jou betekend heb.

(Foto van Unsplash @MoodyWalk)